Oppgave 1: Hvilke behov
- Bestem deg for et tidspunkt på dagen over en uke hvor du skal sette deg ned og kjenne etter: Hvilke behov har du akkurat nå?
- Noter ned for hyver dag.
- Etter siste dag: Se om det er noe forskjell i hvilke behov du hadde.
- Hva tror du det kan skyldes?
- Etter en ukes pause, gjør oppgaven en gang til over en uke.
- På slutten av uka: Se om det er noen forskjeller i hvilke behov du hadde. Ta også med forrige gang du gjorde dette.
- Hva skyldes det?
Oppgave 2: Troverdig?
- Lag en oversikt over de stedene du bruker mest på nettet for å få informasjon og nyheter om det som skjer. Ta også med steder du ofte er inne på som f.eks. Fecebook – sider, YouTube – kanaler, blogger, TV-programmet etc.
- Når du har laget oversikten så lager du en liste hvor den du tenker er mest troverdig står øverst og den du tenker er minst troverdig står nederst.
Oppgave 3: Verdier og valg
- Er det noen valg som er spesielt viktige for deg? Skriv det ned.
- Hva er det som gjør at dette valget er spesielt viktig for deg?
- Hvordan vil dette vise seg i det daglige?
Oppgave 4: Fremtidens sosiale kommunikasjon
- Skriv om eller tegne hva du tenker kommer til å hende med måten vi kommuniserer sosialt på nettet i fremtiden? Hva er positivt og hva er negativt?
- Her er noen stikkord AI påvirkning, Chips under huden eller alle ser alt
Oppgave 5: Kritisk samtale
- Fin en du kan samtale med en annen om et tema dere begge er engasjert i. Det kan være noe som snart skal skje f.eks. Halloween eller noe som det snakkes mye om i media som f.eks. vindkraft eller ny aldersgrense for bruk av sosiale medier. Det kan også være andre temaer. Den du samtaler med kan godt være en i klassen, men det kan også være noen hjemme.
- Still noen spørsmål til den du snakker med:
- Bør barn gå Halloween ? Bør Norge satse på Vindkraft? Er det riktig å øke aldersgrensen for å bruke sosiale medier?
- Hvorfor / hvorfor ikke?
- Hva er det som gjør at det du mener er riktig tenker du?
- Er det noen andre som mener det samme som deg? Har du noen fakta?
- Så snur dere på det. Den som ble spurt skal stille spørsmål. Den andre skal svare
- Snakk også sammen om hvordan dette var, hva dere lærte av det og om det er noe dere trenger å sette dere inn i for å forstå mer.