Svar raskt uten å tenke deg om: Sover du nok? En voksen person trenger i gjennomsnitt 7-8 timer søvn hver natt. Tenåringer trenger ofte betydelig mer, gjerne 10 timer per natt.

De færreste ungdommer sover nok til å tilfredsstille dette behovet, selv om mange sover litt ekstra i helgene. Dette er problematisk, ettersom mangel på søvn har en rekke uheldige faktorer. Uten nok søvn kan man få problemer med læring, hukommelse, humør og reaksjonsevne. Dette er dessuten symptomer som lett feiltolkes som tegn på psykiske lidelser.

I tillegg viser flere studier at søvn og humør henger uløselig sammen. Du kjenner deg sikkert igjen i at lite søvn gir deg kortere lunte og at du blir mer nærtagen, sur og tverr?

Hva sier ungdommer selv om søvn?

Ungdomsundersøkelsen (NOVA) gjennomføres regelmessig i norske ungdoms- og videregående skoler. Den viser at 32 prosent av ungdomsskoleelevene og 42 prosent av elevene på VGS har følt på at «alt er et slit».

Knytter man dette opp mot søvnproblemer ser man en tydelig sammenheng. Rapporten viser nemlig også at 25 prosent av ungdomsskoleelevene og 31 prosent av elevene på VGS har/har hatt problemer med å sove.

Hva er årsakene til søvnproblemer?

Ungdommer vi har snakket med trekker frem flere grunner til at man ikke får sove:

  • Bekymringer om venner, familier, kjærlighet, skoleresultater eller lignende.
  • Redsel for å gå glipp av noe på sosiale medier.
  • Spilleavhengighet.
  • At man bare ”må” se en episode til av en serie.

Vi #snakkerom søvn

For å løse problemer må man snakke om dem. Snakk gjerne om dette med familien, med venner, i klassen, på arbeidsplassen. Diskuter spørsmål som:

  • Hvordan påvirker søvn ditt humør?
  • Får du nok søvn i dag?
  • Hva skal til for å få en god natts søvn?
  • Hva er den største grunnen til at man ikke får sove?
  • Hvorfor synes mange det er utrygt å ikke være tilgjengelig på nett gjennom natten?
  • Hvordan påvirker mangel på søvn miljøet i familien, i klassen, i vennegjengen og på skolen?
  • Hvilke felles «regler» kan man lage for at alle skal få sove godt og nok?

Sliter du med søvnen? Her er noen enkle tips:

  • Unngå skjermer (data, TV, telefon) før leggetid. Det blå lyset virker aktiverende på kroppen.
  • Soverommet skal brukes til soving. Fjern alle skjermer.
  • Dropp hard trening i timene før du skal sove.
  • Man bør hverken være veldig sulten eller veldig mett når man legger seg.
  • Hold soverommet mørkt og stille. Ved behov kan du prøve maske/ørepropper.
  • Ro deg ned før du skal sove. Prøv et varmt bad.
  • Ikke bruk sovemidler regelmessig. De løser kun problemene på kort sikt.

Kilder: Ungdata.no | Gode råd for bedre søvn (Helsedirektoratet)