04. Hva kan vi gjøre sammen?

Publisert av MITT VALG den 16.10.24. Oppdatert 16.01.25.

Mål

  • Elevene skal øke sin bevissthet i forhold til det en kan gjøre sammen med familien eller andre voksne
  • Elevene skal bli bevisst verdien av samvær med andre
  • Elevene skal øve seg i å verdsette andres synspunkter
  • Elevene øver sine relasjonelle ferdigheter

FORBEREDELSER


Gjennomføring

Underveis i refleksjon og oppgaveløsning med elevene, anbefaler vi å bruke "tenk, snakk, del (TSD)" som metode. Vi anbefaler også å bruke trygg gruppeinndeling. For mer informasjon: Metode - grunnleggende elementer.

Start med en inkluderende oppstart

Fase 1: Oppdage

  1. Repeter innholdet fra sist MITT VALG-økt. Spør elevene: "Hva husker dere fra sist vi jobbet med MITT VALG?"
  2. Sett elevene sammen i par. Be elevene komme med forslag til aktiviteter som barn og voksne kan gjøre, som ikke koster penger.
  3. Oppsummer i plenum. Noter ned det elevene kommer med, slik at alle kan se det.
  4. Om du vil kan du begynne økta med å la klassen bruke noen minutter på å diskutere følgende sitat:"Snøfnugg er blant de svakeste som finnes i naturen, men se bare hva de kan få til når de holder sammen."

Fase 2: Koble sammen

  1. Å gjøre noe sammen, voksne og barn, trenger ikke å koste penger. Det finnes mange ting en kan gjøre sammen som kan være både gøy OG gratis!
  2. Forklar også at noen ganger bare gjør man noe sammen fordi alle har lyst til å gjøre det. Andre ganger er det kanskje barna som bestemmer hva en skal gjøre, og andre ganger er det de voksne som bestemmer.
  3. Det hender også at en trenger å planlegge hva en skal gjøre fordi en skal ha med mat eller en trenger å ta hensyn til at for eksempel mormor ikke kan gå så langt.
  4. Det hender også at vi trenger å planlegge hva vi kan gjøre om er gøy. Det blir jo kjedelig å alltid gjøre det samme hele tiden. 

Fase 3: Øve

  1. Del elevene i par, bruk parene fra Fase 1.
  2. La elevene planlegge en aktivitet som de synes er hyggelig å gjøre sammen med foreldrene eller noen andre i familien. De kan godt bruke den de fant frem til i Fase 1.  Skriv aktiviteten ned på et ark. Arkene klistres opp på en stor veggplakat. 
  3. La elevene planlegge og diskutere hvordan dette kan være tema på et foreldremøte, der både foreldre og barn er til stede. Hvordan kan elevene bidra på et slikt møte. 

Fase 4: Bruke

Elevene bruker det de har lært ved å:

  • fortelle de voksne hjemme hvilke aktiviteter de kan gjøre som ikke koster penger.
  • gjøre aktiviteter som ikke koster penger sammen med både familie og venner.
  • være aktivt deltagende i et foreldremøte/aktivitetskveld sammen med sine foresatte.

Refleksjonsspørsmål

  • Hvilke aktiviteter tror du at familien din vil like best?
  • Hvorfor er det viktig å gjøre ting sammen i familien?

Dybdelæring

  1. Elevene lager forslag til felles aktivitetskveld på skolen for foresatte og elever. Forslaget overleveres til klassekontaktene.
  2. Skrive ned forskjellige aktiviteter og leker, kanskje fra gamle dager, som ikke koster noe. Finn passende bilder og lag en bok/hefte som kan oppbevares i klasserommet. 
  3. Tegne opp paradis, kappe land, kaste på stikka tabell osv. på asfalten i skolegården. Leke og engasjere seg i leker som var mye i bruk i "gamle dager".
  4. Planlegge en aktivitet som kan gjennomføres hjemme/på fritiden sammen med egen familie. 

Aktiviteter


Forankring i læreplanen

Kompetansemål etter 7. trinn: KRLE
Gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn.

Kompetansemål etter 7. trinn: Samfunnsfag
Utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap


Kompetansemål etter 7. trinn: Norsk
Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål