Mål
- Elevene skal øke sin bevissthet i forhold til det en kan gjøre sammen med familien eller andre voksne
- Elevene skal bli bevisst verdien av samvær med andre
- Elevene skal øve seg i å verdsette andres synspunkter
- Elevene øver sine relasjonelle ferdigheter
FORBEREDELSER
- Store ark
- Forslag til inkluderende oppstart: Ta imot denne
Gjennomføring
Underveis i refleksjon og oppgaveløsning med elevene, anbefaler vi å bruke "tenk, snakk, del (TSD)" som metode. Vi anbefaler også å bruke trygg gruppeinndeling. For mer informasjon: Metode - grunnleggende elementer.
Start med en inkluderende oppstart
Fase 1: Oppdage
- Repeter innholdet fra sist MITT VALG-økt. Spør elevene: "Hva husker dere fra sist vi jobbet med MITT VALG?"
- Sett elevene sammen i par. Be elevene komme med forslag til aktiviteter som barn og voksne kan gjøre, som ikke koster penger.
- Oppsummer i plenum. Noter ned det elevene kommer med, slik at alle kan se det.
- Om du vil kan du begynne økta med å la klassen bruke noen minutter på å diskutere følgende sitat:"Snøfnugg er blant de svakeste som finnes i naturen, men se bare hva de kan få til når de holder sammen."
Fase 2: Koble sammen
- Å gjøre noe sammen, voksne og barn, trenger ikke å koste penger. Det finnes mange ting en kan gjøre sammen som kan være både gøy OG gratis!
- Forklar også at noen ganger bare gjør man noe sammen fordi alle har lyst til å gjøre det. Andre ganger er det kanskje barna som bestemmer hva en skal gjøre, og andre ganger er det de voksne som bestemmer.
- Det hender også at en trenger å planlegge hva en skal gjøre fordi en skal ha med mat eller en trenger å ta hensyn til at for eksempel mormor ikke kan gå så langt.
- Det hender også at vi trenger å planlegge hva vi kan gjøre om er gøy. Det blir jo kjedelig å alltid gjøre det samme hele tiden.
Fase 3: Øve
- Del elevene i par, bruk parene fra Fase 1.
- La elevene planlegge en aktivitet som de synes er hyggelig å gjøre sammen med foreldrene eller noen andre i familien. De kan godt bruke den de fant frem til i Fase 1. Skriv aktiviteten ned på et ark. Arkene klistres opp på en stor veggplakat.
- La elevene planlegge og diskutere hvordan dette kan være tema på et foreldremøte, der både foreldre og barn er til stede. Hvordan kan elevene bidra på et slikt møte.
Fase 4: Bruke
Elevene bruker det de har lært ved å:
- fortelle de voksne hjemme hvilke aktiviteter de kan gjøre som ikke koster penger.
- gjøre aktiviteter som ikke koster penger sammen med både familie og venner.
- være aktivt deltagende i et foreldremøte/aktivitetskveld sammen med sine foresatte.
Dybdelæring
- Elevene lager forslag til felles aktivitetskveld på skolen for foresatte og elever. Forslaget overleveres til klassekontaktene.
- Skrive ned forskjellige aktiviteter og leker, kanskje fra gamle dager, som ikke koster noe. Finn passende bilder og lag en bok/hefte som kan oppbevares i klasserommet.
- Tegne opp paradis, kappe land, kaste på stikka tabell osv. på asfalten i skolegården. Leke og engasjere seg i leker som var mye i bruk i "gamle dager".
- Planlegge en aktivitet som kan gjennomføres hjemme/på fritiden sammen med egen familie.